Jak przygotować ciągnik do sezonu?

Każdy rolnik wie, że rozpoczęcie sezonu wiosenno-letniego wiąże się z wieloma najróżniejszymi przygotowaniami, w trakcie których należy skupić się także na wykorzystywanym sprzęcie, w tym na ciągniku. By jego praca przebiegała bezproblemowo, a obsługa była bezpieczna, należy pamiętać o podstawowych kwestiach.


Standardowy przegląd

„Zimujący” sprzęt wymaga między innymi wymiany wszelkiego rodzaju olejów, ale także kontroli zużycia części do traktorów. Wyjątkowo istotna jest także konserwacja układu paliwowego, bez której może dojść nawet do uszkodzenia ciągnika. Sprawdzenie poszczególnych części zminimalizuje ryzyko wystąpienia problemów podczas pracy.

Zapowietrzanie – jak sobie z nim radzić?

Jednym z najczęstszych problemów z ciągnikami jest ich zapowietrzanie się. Polega ono na przedostaniu się powietrza do instalacji paliwowej. Najłatwiejszym sposobem poradzenia sobie z problemem, szczególnie w przypadku starszych modeli, jest poluzowanie śrub odpowietrzających i skorzystanie z pompki zasilającej.

Kontrola części do traktorów

Wiosną niezbędne jest sprawdzenie wszystkich części do traktorów, które w jakikolwiek sposób wpływają na funkcjonowanie maszyny. Tym samym, na tapet wziąć należy filtry – od ich kondycji zależy między innymi ilość powietrza dopływającego do cylindrów, a co za tym idzie, poziom zużycia paliwa.

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Ta czynność sprowadza się do skontrolowania stopnia naładowania, a także poziomu elektrolitu. Pierwszy z wymienionych parametrów można określić za pomocą woltomierza, który określi wartość napięcia na ogniwach. Przy drugim przyda się areometr – warto wskazać, że poziom elektrolitu może zostać uzupełniony tylko wodą destylowaną. Podobnej kontroli powinno dokonywać się regularnie, by uniknąć konieczności wymiany części do traktorów.

Wiosenne malowanie

Nowy sezon to idealna okazja do odmalowania ciągnika lub też do uzupełnienia tylko niektórych jego powłok. Nie chodzi jednak tylko o kwestie wizualne, lecz także o bezpieczeństwo – pod złuszczoną farbą mogą się bowiem zbierać zanieczyszczenia, które wywołują korozję.